+ 4550565099 Komplet hosting til en attraktiv pris
em_support.jpg

Artikler

Kontaktlister

En kontaktliste bruges som beholder til dine kontakter. Før du kan tilføje eller importere kontakter i systemet, skal du oprette mindst én kontaktliste.

Hvis du ønsker at benytte tilpassede felter, skal disse oprettes først.

Du kan godt associere tilpassede felter til din kontaktliste senere, så skal du blot tilbage og redigere den.

Tilpassede felter giver dig mulighed for at indsamle data fra dine kontakter, når de tilmelder sig nyhedsbrevet på din hjemmeside. Du kan eksempelvis bede om en angivelse af køn og navn (se screenshot nedenfor).

Introduktion

Kom-godt-i-gang-guide til Mailmarketing


Denne guide er tiltænkt dig, som skal i gang med at benytte Mailmarketer for første gang. Guiden gennemgår de grundlæggende funktionaliteter, som vil gøre dig i stand til at udsende emails.

Hvis du ønsker hjælp udover, hvad denne guide kan tilbyde, kan du klikke på Hjælp øverst i højre hjørne i systemet. Der er ligeledes hjælp at hente overalt i systemet, hvis du fører musen henover dette ikon .

Hvis du ønsker at starte et forløb forfra undervejs i guiden, kan du altid afbryde forløbet ved at klikke på "Annuller" og så starte forfra.

Det er vigtigt, at du følger guiden i henhold til de trin, som er angivet, da du ellers risikerer at få problemer senere i forløbet. Nogle trin er dog ikke nødvendige at gennemføre, selvom at de måske er anbefalede.
Et screenshot af programmet




Startsiden giver et overblik over de seneste aktiviteter i systemet.

1. Du kan se nyligt redigerede kampagner.
2. Du kan se den seneste kontaktstatistik for de sidste 7 dage og statistikresumé fra allerede udsendte kampagner via dropdownmenuen. 
3. Du kan se nyligt oprettede kontaktlister.

Tilpassede felter

Oprettelse af tilpassede felter - (VALGFRI).

Klik på kontaktlister  Se Tilpassede Felter i menuen og derefter på knappen ”Opret Tilpasset Felt”.

A). Tilpasset Felt Oplysninger.
Du kan vælge mellem 7 forskellige felttyper. Hver felttype kræver forskellig opsætning, hvorfor skærmbillede 3 i dette forløb vil være forskelligt alt afhængigt af hvilken felttype, du vælger. Vi fortsætter i dette forløb med oprettelse af et tekstfelt til "Navn".

tilpassede felter

Klik på næste...


B). Tilpasset Felt Oplysninger.
Angiv en standard værdi, feltlængde og antal karakterer, der kan indtastes i feltet.
Herunder er angivet 2 tegn som minimumlængde, idet et navn aldrig vil have færre end to tegn.


tilpassede felter

Klik på næste...


C). Vælg Kontaktliste.
Vælg hvilken kontaktliste det tilpassede felt skal fungere med.

tilpassede felter

Klik på gem...

Oprettelse af kontaktlister

Klik på kontaktlister - Opret en Kontaktliste i menuen.

Du kan oprette så mange kontaktlister, som du har lyst til. Eksempelvis kan du oprette en til kvinder og en til mænd, hvis du ønsker at segmentere på køn.

A). Ny Liste - Oplysninger. 
Det er en fordel at angive to forskellige emailadresser til henholdsvis besvar emailadressen og afvisnings emailadressen. På den måde besvares dine nyhedsbreve til én emailadresse og de afviste emails sendes til en anden.


kontaktliste


B). Tilpassede Felter.
I denne sektion kan du associere tilpassede felter til kontaktlisten, hvis du har oprettet nogen.

kontaktliste


C). Synlige Felter.
Du har i denne sektion mulighed for at angive, hvilke felter der skal være synlige i listen over kontakter i systemet.

kontaktliste


D). Virksomhedsoplysninger.
Her har du mulighed for at angive virksomhedsdetaljer.

kontaktlister


E). Afvisningskonto Oplysninger
Her har du mulighed for at oprette automatisk håndtering af afviste emails (anbefalet).

Vælger du at markere "Tøm Indbakken Efter Behandling af Afviste Emails Er Afsluttet", er det vigtigt, at du har oprettet en emailkonto kun til afviste emails, da alle emails slettes herfra hver gang afviste emails behandles. Du angiver disse emailadresser under punkt A herover. 


kontaktlister

Klik på gem...

Kontakter

En kontakt er en person, som er registreret i systemet med en emailadresse og de oplysninger, som du indsamler gennem tilpassede felter.

Nu hvor du har oprettet en eller flere kontaktlister, er det muligt at tilføje kontakter til disse lister. Har du allerede nogle kontakter i forvejen, som du ønsker at tilføje, har du følgende to muligheder:

1. Tilføj dem enkeltvis
2. Tilføj dem via en fil af formatet CSV

Tilføjelse af kontakter - enkeltvis

Hvis du kun har nogle få kontakter, er det hurtigt og nemt at tilføje disse manuelt igennem systemet.

Klik på Kontakter - Tilføj Kontakt i menuen.

Har du mere end én kontaktliste skal du først vælge, hvilken kontaktliste, som du vil tilføje en kontakt til.


A). Nye Kontaktoplysninger.
Udfyld felterne.

kontakter


B). Oplysninger for Tilpassede Felter
Hvis du har tilknyttet tilpassede felter til kontaktlisten, kan du tilknytte flere oplysninger til den pågældende kontakt.
Herunder er eksempelvis tilknyttet alder og køn.

kontakter

Klik på gem...

Tilføjelse af mange kontakter

Hvis du har mange kontakter i forvejen, som du ønsker at tilføje på én gang, kan dette også lade sig gøre. Husk at filen skal  være gemt i UTF-8 encoding.

Klik på Kontakter - Importer kontakter fra en fil i menuen.


A). Vælg Kontaktliste(r).
Vælg hvilken kontaktliste kontakter skal importeres til.
importer kontakter

Klik på næste...

B). Import oplysninger.
Vælg hvordan kontakterne skal registreres i Mailmarketer.
importer kontakter

C). Fil oplysninger.
Specifer hvordan filen, du ønsker at importere, er opbygget og upload denne fil til systemet.
importer kontakter

Klik på næste...

D). Link import felter
Vælg i de enkelte dropdownlister hvilke felter de forskellige data i din fil skal linkes til. Indeholder filen andre oplysninger end bare emailadresser, som eksempelvis køn og alder, så skal du oprette tilpassede felter til disse data, før du begynder at importere kontakterne.

importer kontakter

Klik på næste...

E). Importer kontakter.

importer kontakter

Oprettelse af formularer til dit website

Før du kan give dine brugere mulighed for at tilmelde sig dit nyhedsbrev, skal du oprette HTML-formularer til tilmelding og afmelding.

Klik på Formularer  -  Opret hjemmesideformular i menuen øverst til højre i systemet.

A). Formularnavn & Type.
Ved at markere de to bokse ”Brug Double Opt-in Bekræftelse” og ”Send en Takke-email” tilføjes 2 skærmbilleder mere til dette forløb. Gennemgangen af disse kan blot ignoreres, hvis du ikke har valgt at markere disse 2 bokse.

Ved at markere "Ja, brug double opt-in emailbekræftelse" udsender du en bekræftelsesemail med et link til dine kontakter, som de skal klikke på, før de er aktive i din kontaktliste (dette er kraftigt anbefalet).

formular



B). Avancerede Indstillinger.
Under "Emailkampagne - Format" er det anbefalet at vælge "HTML", da du gennem dette format får de bedste statistikresultater.

CAPTHA er en sikkerhedsforanstaltning, som muligvis er overflødig, hvis du under trin A (se ovenfor) har valgt "double opt-in Bekræftelse". CAPTHA kan være nødvendigt, men det kan samtidig være en smule generende for dine brugere. 


kontaktlister


C). Vælg kontaktlister
Vælg hvilken kontaktliste som formularen skal associeres med. Det er kun den/de kontaktliste(r) som vælges i dette trin, der påvirkes, når en bruger benytter den oprettede tilmeldings- eller afmeldingsformular. Det betyder, at hvis en bruger tilmelder sig via den oprettede formular, så vil han blive tilføjet som kontakt på den liste, du vælger her.

Når du vælger en kontaktliste dukker eventuelle tilpassede felter op umiddelbart under listen. Herefter er det muligt at vælge de tilpassede felter, som skal med i formularen. Det kunne eksempelvis være køn og navn (se screenshot under pkt. 2).


formular

Klik på næste...


D). Formular - Visningsmuligheder. 
Hvis du har valgt at benytte double opt-in bekræftelse, så dirigeres brugeren videre til en bekræftelsesside i systemet. Denne side gør brugeren opmærksom på, at der sendes en email med et link, som denne skal klikke på for at bekræfte sin tilmelding.
Denne bekræftelsesside kan du tilpasse, som du ønsker det i dette trin.

Du kan vælge at redigere i indholdet, som du ser, eller du kan klikke på knappen HTML i editoren og redigere direkte i koden (Se screenshot nedenfor).

Ved at markere "Tag den tilmeldte til en eksisterende hjemmeside adresse" har du også mulighed for at angive en webadresse til en HTML-side på dit eget domæne, som så benyttes i stedet.

editor


E). Bekræftelsesmail - Valgmuligheder.
Foretag de nødvendige indstillinger og husk altid at have en tekstversion af dine emails i tilfælde af, at dine modtagere har en emailklient, som er indstillet til kun at modtage tekstmails.
I dette trin har du ligeledes mulighed for at redigere direkte i HTML-koden.


screenshot

Klik på næste...


F). Takkeside - Valgmuligheder. 
Dette trin er identisk med trin D ovenfor bortset fra, at du her opsætter takkesiden.

editor

G). Takkemail - Valgmuligheder.
Dette trin er identisk med trin E ovenfor bortset fra, at du her opsætter takkeemailen.

editor

Klik på næste...


H). Fejlside - Valgmuligheder.
Opstår der en fejl, når en bruger benytter denne formular, så vil brugeren blive dirigeret til en fejlside. Hvordan denne fejlside skal se ud, bestemmer du her.

Dette trin er identisk med trin F og D ovenfor bortset fra, at du her opsætter fejlsiden.


editor

Klik på gem...

Oprettelse/installering af egne skabeloner

Ønsker du at implementere HTML-skabeloner, som du selv har oprettet eller HTML-skabeloner,  kan dette også lade sig gøre.

Klik på Skabeloner - Opret brugerdefineret skabelon i menuen øverst til højre i systemet.


A). Oplysninger til ny skabelon.
Udfyld de krævede felter, vælg Ingen skabelon under "Emailskabelon".

skabelon

Klik på næste...


B). Oplysninger til skabelon.
Vælg ”Upload en fil fra min computer”, klik på ”Vælg arkiv”, naviger dig frem til din HTML-skabelon og klik på upload.

skabelon


C). Email validering.
Ønsker du at gennemse din emailskabelon i nogle udvalgte emailklienter for at undersøge, om den er kompatibel med disse, kan du klikke på "Se din emailskabelon i forskellige emailklienter".

skabelon


D). Diverse valgmuligheder. 
Hvis din skabelon skal være klar til brug med det samme, skal du markere "Ja, denne skabelon er aktiv".

email

Klik på Gem og Afslut...

Oprettelse og udsendelse af emailkampagner

Når du er klar til at oprette din første emailkampagne skal du klikke på:

Emailkampagner pil Opret emailkampagne.

A). Emailkampagne oplysninger.
Udfyld de krævede felter og vælg den ønskede emailskabelon.

emailkampagne

Klik på næste...



B.1). Emailkampagne oplysninger.
Brug editoren til at indsætte indhold og foretage justeringer i din email.

Hvis du har oprettet og tilknyttet tilpassede felter til din kontaktliste og den tilmeldingsformular, som er indsat på din hjemmeside, kan du benytte de tilpassede felter i din email. Har du eksempelvis oprettet et tilpasset felt, som hedder navn, kan du tiltale dine kontakter ved navn i dine emails.

Klik på knappen ”Dynamisk Indhold” og vælg ”indsæt et tilpasset felt”. Klik herefter på den kontaktliste som du ønsker at sende til og vælg et tilpasset felt. Hedder det tilpassede felt ”navn” indsættes %%navn%% i din email. Hvis du så eksempelvis skriver ”Hej %%navn%%” vil kontaktens rigtige navn blive trukket fra systemet under udsendelse og byttet ud med %%navn%%.

emailkampagne



B.2)Emailkampagne oplysninger - Tekstindhold.
Husk at generere en tekstversion af din mail ved at klikke på knappen "Dynamisk Indhold" derefter på ”Hent tekstindhold fra editoren”.

emailkampagne

Klik på næste...


C). Emailvalidering.

emailkampagne


D). – Diverse Valgmuligheder.
Gør din emailkampagne aktiv, hvis den ikke behøver godkendelse af andre før udsendelse.

emailkampagne


E). – Gennemse din emailkampagne.
Hvis du eksempelvis ønsker at se din emailkampagne i din egen emailklient, kan du udsende en kopi på dette trin. 

emailkampagne

Klik på gem og afslut...

Udsendelse af emailkampagne

Efter at have oprettet en emailkampagne er du nu klar til at sende den til dine kontakter.

Klik på Emailkampagner - Se Emailkampagner.

A). Vælg den ønskede emailkampagne og klik på ”send”.

email

Klik på "næste"…


B). Hvem vil du sende til?
Vælg om du vil sende til alle kontakter i den/de kontaktliste(r), som du vælger efterfølgende, eller om du vil benytte dig af søgekriterier og udvælge kontakter.
Vælger du at benytte dig af søgekriterier tilføjes et ekstra skærmbillede efter dette, hvor du kan indtaste søgekriterier. Du vil eksempelvis få muligheden for kun at sende til de kontakter, som åbnede sidste kampagne, du sendte ud og/eller, de som klikkede på et bestemt link i en allerede udsendt kampagne.

Hvis du har valgt en mediumpakke, får du ligeledes mulighed for at vælge at udsende til segmenter.


email


C). Vælg kontaktliste.

email

Klik på "næste"…


D). Indstillinger for emailkampagne.

email



E). Email planlægningsindstillinger.

email

F.1). Avancerede indstillinger - valgfrit.
De 3 første bokse i dette trin bør som udgangspunkt altid være markeret. Når du sender din emails som multipart, så er du sikker på, at dine kontakter kan læse emailen, uanset om deres emailklient er opsat til HTML eller tekst. Sporing af åbningsrater og links skal vælges, hvis du ønsker at se statistik i systemet efterfølgende.

email

Klik på næste...


F.2). Send emailkampagne nu.
Gennemse oversigten for at sikre dig at alt er indstillet korrekt. Hvis du opdager en fejl kan du klikke på ”Annuller” og gennemgå forløbet igen.
Hvis alt er i orden, så klik på ”Send emailkampagne nu”.

email

Klik på send emailkampagne nu...

Bounce håndtering på kontaktliste

 

En Bounce mail er en automatisk statusmail, der bliver leveret til afsenderen, i tilfælde af at en afsendt e-mail ikke kunne nå frem til den ønskede modtager. Det kan være en god ide at håndtere sine bouncemails korrekt, således at man ved hvorfor og hvilke e-mails der er fejlet, hvorved man kan rette op på det inden næste udsendelse.

Hvis du ønsker at foretage en eventuel fejlsøgning på afviste mails, skal du bruge en bounce server.

Her kan du opsætte din egen eller anvende den server, der er tilknyttet eks. dit Wannafind Webhotel, Mailhotel eller Hosted Exchange.

Sådan gør du:

1. Log ind i MailMarketing og klik på kontaktlister og derefter på rediger for den kontaktliste du ønsker at opsætte bounce håndtering på.

 

 

2. Når du er inde og redigere kontaktlisten, så kan du sætte et flueben i boksen Ja, jeg vil behandle afviste emails for denne liste som findes i bunden af siden.

 

 

3. Her skal du udfylde oplysningerne på den mailserver og mailkonto, som skal håndtere dine bounce e-mails. Bemærk, at mailserveren og mailkontoen (e-mail adressen) skal eksistere for at det vil virke.

 

 

4. Du kan nu teste, at det virker, ved at klikke på Test afvisningsindstillinger. Hvis denne fejler, så bør du gennemgå og sikre dig at server og kontooplysningerne herover er korrekt indtastet.

 

 

5. Når testen er gennemført vil dit system være sat korrekt op.

Bemærk dog, at du skal gøre dette for alle de kontaktlister, som du ønsker det skal virke for.